A két éve megújult Gazdaságinformatikus B.Sc. képzés egyik új eleme a Hackathon tárgy, melyet minden hallgatónak ötször kell a képzése során teljesíteni. Nevéhez híven, csapatok versenyeznek egy feladat minél kiforrottabb megvalósításán, melyek között a korábbi félévekben szerepelt már több társasjáték leprogramozása, de egy erdei állatokat kitaláló barkochba robot lefejlesztése is. Idén tavasszal a szakmai héten az informatikus hallgatóknak egy jellegében új feladattal kellett megküzdeni, melyben a számítógépek elől a Sopron környéki erdőkbe is ki kellett mozdulniuk.
Az okostelefonok és hordozható GPS készülékek előtti időkben papíros térképek és felfestett turistajelzések segítették az erdőbe látogatókat a tájékozódásban. Bár a nyomtatott térképek egyre jobban háttérbe szorulnak az online böngészhetőkkel szemben, a terepi jelzések továbbra is egy logikus, kényelmes formáját jelentik a tájékozódásnak. A fákra, villanyoszlopokra, kerítésekre, stb. felfestett fehér téglalap alapon kék, piros, sárga vagy zöld jelzésekkel valószínűleg mindenki találkozott már, akár Sopron belvárosában is. Kellemetlen szituációt okozhat azonban, ha az útvonalon a felfestés hiányos, lekopott, nem látható, és a természetjáró emiatt eltéved. Az okostelefonokon, kézi GPS készülékeken és sportórákon elérhető navigációs támogatások jelentősen csökkentették az ilyen problémák előfordulását és súlyosságát, azonban a természetjáró alapvetően nem kijelzőt nézegetni megy az erdőbe, így továbbra is fontos ezen jelzések karbantartása. A Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. által felügyelt környékbeli erdőkben több mint 350 kilométer hosszan vezetnek ilyen turistajelzések a gyalogos, kerékpáros látogatók számára, melyek átlagosan öt évente megújulnak, hogy a Sopron környéki túrázók ne kerülhessenek az említett kellemetlen helyzetbe.
A jelzésfestő munka koordinálását Magyarországon a Magyar Természetjáró Szövetség koordinálja, mely munkának egy kiindulópontja, hogy valós információkkal rendelkezzünk a meglévő jelzések állapotáról. A jelzések kiszámítható amortizációja, kopása mellett viharok, szándékos rongálások, stb. akár egyik napról a másikra változtathatják meg egyes szakaszok követhetőségét.
Az informatikus hallgatók Hackathon feladata egy olyan proof-of-concept rendszer kidolgozása volt két nap alatt, mely két fő célt támogat:
- egy már meglévő jelzésszakasz állapotáról relatíve gyors és informatív állapotfelmérést adni, valamint
- egy újonnan létesítendő útvonalhoz támpontokat adni a szükségesen felfestendő jelzések számával, helyével kapcsolatban.
Mindkét szituációban elengedhetetlen az útvonalak terepi bejárása, a verseny célja olyan, két nap alatt megtervezhető, letesztelhető IT támogatás volt, melynek segítségével minimális overhead mellett tud minél informatívabb kimutatás elkészülni. A csapatok megmérettetése is egy éles teszt volt az utolsó, pénteki napon. A korábbi félévek feladataival szemben új kihívást jelentett az első- és másodéves hallgatók számára, hogy nem egy saját, zárt rendszer fejlesztése volt a feladat, hanem akár meglévő szolgáltatások közé, köré fejlesztés, valamint olyan gyakorlati szituációk lekezelése is, amikor nincs térerő az erdőben, vagy a telefon téves GPS koordinátákat rögzít.
A Hackathon témája kedd délelőtt lett ismertetve, majd a zöld sáv jelzés Erzsébet kerttől Deák-kútig terjedő szakaszán a gyakorlatban is megismerkedhettek az informatikus hallgatók a jelzéskövetés kihívásaival. A szerdai és csütörtöki nap a megfelelő technológiák kiválasztásáé, fejlesztésé és a tesztelésé volt. Pénteken 9 órakor két útvonalat kaptak a csapatok:
- a zöld sáv jelzések állapotát az Erdőháza parkolótól a Kecske patak irányában 2.4 km hosszan kellett felmérni, valamint
- egy Harka központjából a piros sávról induló, a kóglira felvezető, és a harkai tó mellett a piros négyzetre visszacsatlakozó képzeletbeli piros háromszög jelzést kellett megtervezni.
Az eredmények bemutatására délben került sor. A csapatok különböző módon közelítették meg a feladatot. Volt, ahol a jelzések koordinátáinak megjelölése, képek menet közben folyamatosan töltődtek fel, melyeket egy, az Egyetemen maradt csapattag osztályozott. Másik csapatnál az adatfeltöltés utólag történt, melyet a két nap során fejlesztett scriptek gyorsítottak meg. A technikai megvalósításban is színes volt a felhozatal: a Google MyMaps szolgáltatásától a QGIS térinformatikai szoftveren keresztül a saját fejlesztésű weboldalig születtek megoldások.
Már szinte szokásos módon, győztes nem lett hirdetve, mindegyik megoldásnak különböző erősségei és gyengeségei voltak, a bemutató lényege is ezek megbeszélése, megértése volt. A Hackathon feladatokkal töltött 30 óra oktatási célja elsősorban a tanult technikai tudás alkalmazása, csoportmunka, kommunikációs készségek, stb. fejlesztése. Az idei feladat után több hallgató jelezte érdeklődését a térinformatikával kapcsolatban, így a jövőben szakmai választható tárgyként a gazdaságinformatikus hallgatók együtt vehetik majd fel a Földmérési, Geoinformatikai és Távérzékelési Tanszék által oktatott Geoinformatika I. tárgyat a Földmérő és földrendező társaikkal együtt.
Kapcsolódó elérhetőségek
Kapcsolódó tartalmak
- Kreatívipar 1.0 kiállítás megnyitó (FUGA Budapesti Építészeti Központ)
- Alkotói szabadság és harmónia - a Kisalföld interjúja a Soproni Egyetem oktatójával
- Nyílt Nap - 2024. december 4.
- MEGHÍVÓ: Prof. Dr. Molnár Sándor emlékülés
- Data Meetup az FMK Alkalmazott Tudományi Intézetében
- 120 éves Elektrotechnikai Tanszék - Jubileumi konferencia
- Meghívó: Színek és rétegek (Pécs)
- Soproni hallgatók kreatív installációi a sepsiszentgyörgyi Design Week-en
- Elhunyt Kőnig Tamás építész
- Matematika Oktatása és Kutatása Szeminárium (MOKUS) a Soproni Egyetemen