Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Polyák János tervezőművész Glasszikus című kiállítása a Port_A_Rt Galériában

2025. november 18-án került sor Polyák János formatervező művész, a Soproni Egyetem FMK Kreatívipari Intézet egyetemi docensének kiállításmegnyitójára az Intézet Port_A_Rt Galériájában.

A kiállítást Molnár László egyetemi tanár, művészetfilozófus nyitotta meg, aki kiemelte, hogy két, ősi idők óta használt anyag, az üveg és az agyag felhasználásával alkotott plasztikai alkotások láthatók, melyek meglehetősen eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Az üveg – idézve az alkotót – „bepillantást enged a testbe, így tekinthető egyfajta beavatódásként is, míg a kerámia megállítja a tekintetet a forma felszínén”. Az üveg formálása rövid pillanatokra lehetséges, és az izzó üveg formába öntése is a pillanattal való küzdelem jegyében történik, ahol a végeredmény, a kész forma sem számítható ki pontosan. Ezzel szemben a friss agyag az alkotó minden kézmozdulatát odaadóan rögzíti, és ennek megfelelően az alkotó személyiség legőszintébb lenyomatának tekinthető.

Polyak_kiallitas_megnyito_4.jpg Polyak_kiallitas_megnyito_5.jpg Polyak_kiallitas_megnyito_6.jpg

Az üveg a fentebbiek miatt is plasztikai alkotásként egyfajta puritán, letisztult, az avantgarde formavilágát idéző alakot mutat, míg az itt kiállított kerámiák nagy része archaikus, antik házmodelleket idézett, mintha különféle szertartások és rítusok kellékeként szolgáló etruszk leleteket láttunk volna.

Molnár professzor úr emlékeztetett Arthur Danto művészetfilozófus 1980-as évekbeli prognózisára: a műalkotás az akkor ismert formájában eltűnik, mert eggyé válik saját eszméjével. A 2020-as években alkotó művész, így Polyák János is meghaladta ezt, hiszen a kiállított plasztikák mindegyike az anyagban feloldódó gondolati felismerés, eszmélési folyamat reprezentációjának tekinthető.

Polyak_kiallitas_megnyito_3.jpg Polyak_kiallitas_megnyito.jpg Polyak_kiallitas_megnyito_2.jpg

A megnyitó beszédet követően az alkotó, Polyák János beszélt műveiről, az előállítási technikák okozta kihívásokról és arról a szükségszerű distanciáról, amely a kezdeti alkotói szándék és a kész mű között valószínűleg minden műalkotásban fellelhető.

 

Cikk nyomtatása E-mail