Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

PROJEKTHÉT - 2024. október 28-31.

PROJEKTHÉT – 2024. október 28-31.

Idén ismét projekthetet tartottak a Soproni Egyetemen az őszi félévben. A Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar szervezésében 18 különböző projekt lett meghirdetve. A projektekre jelentkező hallgatók az október végi projekthetén számos érdekes és kreatív feladatot oldottak meg, de a gyakorlatias gondolkodásra és a problémamegoldási készségeikre is szükség volt a feladatok során. A hallgatók és a projekteket vezető oktatók is sikeresnek ítélték meg az idei projekhetet.

Következzen néhány beszámoló és fotó a kari szervezésű projektekről az alábbiakban:

Hackathon

A Hackathon során a gazdaságinformatikus hallgatók vegyes évfolyamokból álló csapatokat alkottak, 1-1 tervezőgrafikus hallgatóval kiegészülve. A feladatuk az volt, hogy egy területfoglalós játékhoz készítsenek grafikus felhasználói felületet, valamint mesterséges intelligencia programot, ami magától irányítja a pályán az emberi játékos által lehelyezett robotokat. A 3 napos fejlesztés után élőben versenyeztek egymással a csapatok programjai, ahol szoros küzdelem során alakultak ki a helyezések.

Projekt felelős: Dr. Hegyháti Máté, Dr. Ősz Olivér

Hackathon Hackathon

Smart Factory

Cél: egy választott faipari termék gyártási és gyártástámogató folyamatainak megtervezése Ipar 4.0 eszközök segítségével.

Smart FactoryA hallgatók a projekthéten bútor tervezésére és gyártástechnológiájának meghatározására összpontosítottak, külön figyelmet fordítva alulhasznosított fafajokra, mint a szürkenyár. A csoportos feladatmegoldások és műhelymunkák során a hallgatók különböző szoftvereket is alkalmaztak, és együttműködve dolgoztak. A projekt végén sikeresen bemutatták terveiket, gyártási folyamataikat és költségvetéseiket. A hallgatók pozitív élményekkel gazdagodtak, és értékelték a faipari tudásuk bővülését. A jövőben szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni az IoT technológiák alkalmazására.

Ami érdekes lehet az a szürkenyárból készíthető darts tábla. De ez egyelőre csak ötlet szinten van.

Projekt felelős: Dr. Koncz Adrienn, Dr. Garab József, Suriné Lengyel Veronika

Fadarab

A kurzus célkitűzése az volt, hogy hétköznapi, fából készült használati tárgyakat tervezzenek a hallgatók oly módon, hogy a megszokott tágyainkat kreatív ötlettel, formával újragondolják. A projektre 16 fő jelentkezett, a részvevők között faipari mérnöki, formatervező, illetve ipari termék- és formatervező mérnöki szakos hallgatók voltak. A munka kétfős csoportokban zajlott, így 8 különböző megoldás, terv született.

A munka délelőtti és délutáni szekcióban zajlott, a kétfős csapatok ötleteikkel segítették egymás munkáját. A tervezési munka oktatói támogatással zajlott a módszeres terméktervezés vezérfonalát alkalmazva: téma megismerése, gyűjtés, vázlatok készítése, szelektálás, kidolgozás, dokumentáció készítése.

A tervekhez minden csapat lézeres megmunkálással saját modellt készített, melyet a vetített diasorral kiegészített prezentáción mutatott be.

A hallgatók egyértelműen pozitívan nyilatkoztak a kurzus tartalmáról, menetéről és eredményeiről.

Projekt felelős: Dr. Horváth Péter György

Fadarab projekt Fadarab projekt
Fadarab projekt Fadarab projekt

Online újságírás

A projektben résztvevő hallgatók egyetemi online újság készítését vállalták el. A munka során különböző hírműfajban készítettek cikkeket, majd az így megírt szövegeket a csapatban dolgozó tervezőgrafikus hallgatók megtervezték és elkészítették Campus Hírvivő néven a kiadvány megjelenését, külalakját. A megjelenés és a cikkek hangvétele is a diákság sajátos igényeinek figyelembevételével készült, fiatalos jellegű lett. A vállalkozás jól bizonyítja, hogy hallgatónk rendelkeznek a megfelelő felkészültséggel és tehetséggel ilyesféle kiadványok elkészítéséhez.

Projekt felelős: Dr. Molnár Csilla

Filmkészítés

A projekt résztvevői egy rövid bűnügyi film készítését vállalták el, amely alkotás Igazolatlan hiányzás címmel egyetemi környezetben játszódó lélektani dráma. A cselekmény az egyetemi pszichológus köré épül, aki rejtélyes körülmények között eltünteti a hallgatók egy részét. Az alkotók szándéka szerint a filmben kirajzolódó történet emlékeztet arra, hogy ügyeljünk a lelki egyensúlyunkra, és ne vállaljunk túl nagy terheket. Az elkészült mozgóképes alkotás is azt bizonyítja, hogy hallgatóink felkészült, kreatív diákok, akik jól hasznosítják a tanultakat, és a bennük rejlő tehetséget.

Projekt felelős: Dr. Molnár Csilla, Dr. Molnár László

Generatív mintázatok

A projekt keretei között a generatív művészet sík mintázatainak kreatív hasznosításával foglalkoztunk digitális és analóg eszközökkel. Megismertük és kipróbáltunk olyan eszközöket, mint a glitch, Perlin noise, a Sejtautomata, Turing minta, Voronoi diagram, Lichtenberg mintázat, áramlási mintázatok. A végeredmény digitális, vagy papír alapú, domború vagy térbe állítható alkotások, illetve azok tervei. A  projekteben formatervezés BA, formatervező MA, ipari termék- és formatervező mérnöki BSc, építőművészet BA, tervezőgrafika BA és MA, valamint angol nyelven tanuló faipari mérnöki MSc hallgatók vettek részt.

Projekt felelős: Dr. Nagy Máté

TAEG tanösvény

A TAEG felvetésére egy új tanösvény arculati elemeinek(útjelző táblák, információs felületek, erdei padok...stb) és mikroarchitektúráinak megtervezése

A TAEG megkeresésére a projekthéten elkezdtünk egy nagyobb projektet a cég különböző részeinek design frissítésére. Együttműködésünk keretben előzetesen előadást szerveztünk, hogy jobban megismerjük a céget, valamint kilátogattunk az Erdők Házába, amelyek mind segítették a létező elemek, helyszínek felmérését, elemzését. A projekthéten az Erdők Házáre koncentráltunk: a grafikus, építész és formatervező csoportok annak arculatán, információs rendszerén, ismertető tábláin, ajándéktárgyainak csomagolásán, a kiállítótér vizuális látványtervén dolgoztak, valamint elkészítették a kifutók új rendszerét és interaktív játékokat terveztek a területre.

Projekt felelős: Dr. Kósa Balázs, Dr. Markó Balázs, Szarka Judit Gabriella, Dr. Szigethy Anna

TAEG tanösvény TAEG tanösvény TAEG tanösvény

Környezetrendezés

A Kreatívipari intézet arculatának, berendezési tárgyainak, tereinek optimalizálása

A projekthét során a hallgatói csoportok kiválasztottak egy-egy konkrét helyet az Intézet épületében, amelybe egy számukra hiányzó funkciót telepítettek, illetve egy meglévő teret ideális működésre alakítottak. Így a hét végére elkészült egy új konyha időtakarékos megoldásokkal; a bejárathoz telepített galéria, amely a város felé is kommunikál; egy műterem, amelyet a hallgatók munkára tudnak használni; egy XXI. századi technológiákkal felszerelt könyvtár, információs bázis; egy pihenő-lelki segély szoba, ahol coachok és meditációra alkalmas helyek várják a diákokat valamint egy nagy közösségi tér egy különleges bútorsorral berendezve, amely egyaránt alkalmas a találkozásra és tanulásra.

Projekt felelős: Dr. Fülöp István, Dr. Szigethy Anna

Környezetrendezés Környezetrendezés

Gépi tanulás

A projekt keretében a hallgatóknak oktatói segédlettel egy gépi tanulási algoritmus kidolgozása és megvalósítása valamilyen programnyelvi vagy egyéb szoftverkörnyezetben volt a feladatuk.

A projekthét alatt a következő feladatokat oldottuk meg:

  • a kapcsolódó adminisztratív feladatok elvégzése,
  • a gépi tanulás alapvető módszereinek áttekintése,
  • az R alapjainak elemi elsajátítása,
  • a szükséges statisztikai ismeretek vázlatos átismétlése, három egyszer gépi tanulási algoritmus alkalmazás és kidolgozása (lásd az R Markdownból exportált pdf fájlokat)

A projekthetet alapvetően sikeres volt. Elsősorban nem azért, mert a vállalt egyszerű alkalmazás helyett három alkalmazást dolgoztunk ki, hanem mert a beszélgetések során a választott hivatásuk iránt igazán elkötelezett hallgatókat ismertem meg. Érdekes pedagógiai kihívás volt az alapvetően eltérő érdeklődés és mentalitású oktató és a hallgatók közötti párbeszéd kialakítása. Remélem, ez sikeres volt.

Projekt felelős: Dr. Tóth Zsolt

Gépi tanulás Gépi tanulás

Matematika 1-2-3 - Algebra - Differenciálás - Integrálás alkalmazásai

A hallgatói csoportok az adott témából a feladat kiírásában szereplő kritériumoknak eleget tevő, szabadon választott példákat oldottak meg. A feladatok kiválasztásában és megoldásában az oktatóktól konzultációs lehetőséget kaptak. A kidolgozás lépéseit csoportonként egy Word dokumentumban részletesen leírták, amelyben használtak egyenletszerkesztőt, továbbá grafikus ábrázolására alkalmas programot. Az így elkészített munkát a hallgatói csoportok PDF fájl formájában leadták, illetve a projekthét zárásaként egy PPT segítségével prezentált kiselőadással bemutatták. Az előadásokat rövid eszmecsere és vita, illetve értékelés, önértékelés zárta. A projekteken részt vevő hallgatók számára a záró kiselőadások összevontan zajlottak, minden hallgató kötelezően meghallgatta kollégái beszámolóit.

Rávilágítottunk a matematika hasznosságára, gyakorlati alkalmazhatóságára. A hallgatók számítógépes ismeretei is bővültek. Tapasztalatokat szereztek a csapatban történő munkavégzés, az előadás, a szakmai vita és értékelés, önértékelés területén. Néhány matematikai módszer alkalmazásának gyakorlása is pozitív hozadéka volt a projekthétnek.

Projekt felelős: Dr. Csanády Viktória, Dr. Czupyné Dr. Horváth-Szováti Erika

Matematika 1-2-3 - Algebra - Differenciálás - Integrálás alkalmazásai Matematika 1-2-3 - Algebra - Differenciálás - Integrálás alkalmazásai Matematika 1-2-3 - Algebra - Differenciálás - Integrálás alkalmazásai

 

Cikk nyomtatása E-mail

Kapcsolódó elérhetőségek